20. Un Chien Andalou (1929): Gûzana Çavan

Aralık 15, 2018 , 0 Şirove



Min di nivîsa 19an de gotibû derhênerê di dorê de Kieslowski ye lê weha çênebû mixabin. Gava li Diyarbekirê çûm Kafka Kitabevi, min got belkî kitêbeke derheqê Kieslowski de bibînim lê ji ber ku min nedît, min kitêbeke berhevkariyê ya li ser Luis Bunuel (Luis Bunuel – Aydaki Adam, agorakitaplığı) dît û ew kirî. Ev mehek e filan e cara pêşîn min navê Bunuel bihîst, li atolyeya hunera vîdeoyê, ji mamostayekî. Loma navê wî di bîra min de ma.

Bunuel di dema xwe de di nav koma surrealîstan de ye û gelekî di tesîra wan de dimîne. Ji ber vê jî fîlmên wî têra xwe surreal in û ew yek ji derhênerê herî mezin yê vê qadê tê hesibandin. Her wekî ku dê di hevpeyvîneke xwe de jî behs bike, ew ne li dû tiştên watedar e, heta jê tê di vî fîlmî de jî tiştên deraqilî lê zêde kirine. Ew alîgirê wê yekê ye ku lazim e hêmayên di fîlm de neyên diyarkirin, ji ber ku tu diyarkirineke van hêmayên derî aqil tune ye.


Senaryoya fîlm ji aliyê wî û Salvador Dali ve tê nivîsandin. Ez ji hevpeyvîna wî hîn dibim ku wan fîlmê xwe li ser bingehê xewnên xwe daniye. Rojekê Dali jê re dibêje “duh min di xewna xwe de dît ku mûriyan lana xwe di destê min de çêkiriye”, ew jî ji Dali re dibêje, “min jî dît ku ez çavê kesekî jê dikim.” Ev her du hêma jî di fîlm de cih digirin û ew sehneya jêkirina çavê jinekê dibe yek ji sehneya herî navdar ya sînemayê. Temaşekirina wê dîmenê ez gelekî aciz kirim pêşî, min xwe şidand, wekî ku çavê min jî pê re jê dibe. Ew çav jî çavên çêlekekê bûne, lê meriv qet lê hay nabe. Li gor ku Bunuel behs dike, hêj di wan salan de gelek şikayet ji polîsan re çûne, gelek kes di temaşekirina fîlm de ji ser hişê xwe çûne, zaroka jinekê ji ber wê çûye.

Gelek rexnegiran qala vê kiriye lê ev hêma bala min jî kişand. Bunuel (ew jî dilîze) gava çavê jinikê bi gûzanê di navê re dibire, tam wê kêliyê parçeyeke ewr jî di nîveka heyvê re derbas dibin û wê dibirin. Ez dê Bunuel aciz nekim û nebêjim heyv çav e, çav heyv e.

Di destê mêrikekî de mûriyan lana xwe çê kiriye, mûrî ji xwe re digerin. Ev mûrî bala me dibin ser pirça binçengê jinikê (ez navan nikarim bidim ji ber ku fîlm bê deng û bê nivîs e), ew pirç ji dûran ve wekî mûriyan xuya dikin. Destekî din jî heye. Ev destekî jêkirî ye, keçikek bi darikekî pê dilîze, dû re di bin wesayiyetekê de dimîne.


Du ker hene, kerên mirî. Dali ew kuştine û danîne ser piyanoyê. Dali ressamekî mezin e, xuya ye ku resim bikira jî, dê li ser piyanoyekê du kerên mirî û bi xwîn hebûna. Gava mêrik her du piyanoyan dikişîne, du mêr jî di serê werîsên piyanoyê de ne û diçin. Ew çi eleqe min fam nekir, jixwe mebesta Bunuelê me jî ev tiştên bêeleqe ne. Gelo dixwaze bibêje her kerek mirovek e? Yan her mirov di eslê xwe de ker in, hem jî kerên mirî. Yan jî, keran nekujin hevalno, mirovan bikujin. Ev şiroveyên min jî, pir bê eleqe ne, Xwedê dizane.

Ignacio Javier Lopez vî fîlmî bi xwendineke Freudî dinirxîne. Em jê hîn dibin ku Dali gelekî zêde di tesîra Freud de maye û ev tesîr di fîlm de jî xwe dide der. Ew bi têgeha rêşaşiya polîform ya Freud vî fîlmî dinirxîne. Di fîlm de kurikek heye ku li ser taximê xwe kincên keçikan li xwe kiriye. Bavê wî tê kincên wî di pencereyê re diavêje. Kitêban dide wî, lê ev kitêb di destê zarok de dibin sîleh û ew bi wan sîlehan bavê xwe dikuje. Li gor Lopez ew kitêb kultur e ku zarok ji gefên bavê xwe rizgar dike. Gava dêya wî diçe ber behrê cem dostikekî xwe, ew kincên zarokên wê li wir in. Lê dinya ji wan re jî namîne. Ew di wê axê de wekî qurmên darê çikiyane. Lopez diyar dike ku Dali û Bunuel têgeha polîform ya Freud xirab kirine û ji nû ve ava kirine. Li gor wan zayendîtiya nekedîbûyî ya zarokan hîn diçe heta êwra borî ya rêşaşiyê ya berî dîrok, kultur û şaristaniyê. Li gor Lopez jî ev fîlm wekî wendahiya werara dîrokî û çandî ya tevgera rêşaşiya polîform temsîl dike.

Meriv zorê bidiyê, dikare bi rehetî xwendineke Oedipusî jî li ser bike. Lê ne lazim, em Bunuel bi van gotinan aciz nekin.

inanolo

Înanolo yekem kes bû ku ket xewna Evdalê Zeynikê. Piştî vê xewnê wî êdî wer bawer kir ku dê Evdal hişê xwe berde û bi çol û çeperan keve. Lê mixabin a dilê wî nehat milê wî û Evdal bû dengbêjekî tam î temam. Heta demeke nêzîk jî me nedizanî ka aqûbeta Înanolo çi bû, bes vê dawiyê li gor belgeyeke M. Malmîsanij bidestxistî, Înanolo ber bi dawiya temenê xwe ve çer ku ji kerê ketiye miriye û di bêrîka êlegê xwe de notek ji hezkiriyên xwe re hiştiye: “Jehr tê de be."

0 yorum: