*KURTENOT* || Absurd û Lanthimos

Mayıs 11, 2019 , , 0 Şirove

Kynodontas (2009)

**Carinan sînorên quncikek, odeyek, malek, hewşekê jî sînorên bajarek, welatek, parzemînek, dinyayekê ne. Meriv dikare pergala herî zalimane ya dinyayê jî di cihekî herî berteng da jî saz bike. Mesela jîyaneka din jî ava dibe li quncikekî herî nepen, zimanekî din, têgihiştineka din, qanûninên din.

Kynodontasa (2009) Yorgos Lanthimosî bi vî awayî ye.  Li nav xeteka dîyar, pergala herî dîktatorane ya bavekî li dar e. Bavek zarokên xwe hîn kirîye ku dinya ji mala wan û baxçeyên wan pêk dihê heta ku diranên tûj (dogtooth) yên zarokan nekevin. Pisîk dijminê wan yê herî mezin e. Ferhenga wan cuda ye – “zombî” ji bo wan kulîlkeka zer e. Gava pêlîstoka zarokan du gavan jî dûrî hewşê dikeve derve, bav bi erebeya xwe diçe wê diîne. Lîstikên wan aîdî dinyaya wan ya berteng in. Fahîşeyek tenê ji derve dihê ji bo kurê malê. Herî dawî qîza malê gava ji filîmekî çav bi berfirehîya dinyaya derve dikeve, sebir nake û diranên xwe yên tûj dişikîne.

Kynodantas (bi îngilîzî: Dogtooth) bi mekan û karakterîzasyona xwe Dogvilleya (2003) (Dogtooth û Dogville, enteresan) Lars von Trier diîne ber çavê min. Di Dogvilleyê (fîlmekî porfekt e bu arada) da jî mekan berteng e, qesebeyek tevî hemû mal û rêyên xwe bi tebeşîrê hatîye xêzkirin û lîstikvan her wekî li ser dika şanoyê bin, di nav van xêzan da dilîzin. Sînorê jîyana wan, zimanê wan, dinyaya wan, têgihiştina wan jî bi qasî sînorên yên li Kynodontasê berteng e. Di Dogvilleyê da jî îstismar û dîktatorîyeka mezin li dar e ji bo Gracea ji derveyî qesebeyê hatî.

Alpeis (2011)
**Alpeis (2011) lêgerînek e li nasnameyan, li takan, li xwe, li ezê, li hemû kesan. Hemşîreya koma veşartî ya di xizmeta merivên mirîyan da gava dikeve şûna qîza mirî ya bavekî, jina mirî ya mêrekî, hevala mirî ya jineka kor her di nav vê lêgerînê da ye lê tu carî nikare cihê wan bigire, nikare bibe ew, nikare bi çavê wan li xwe binêre. Ew ne yeka din e (ez yekî din e, Rimbaud), ew ne her kes e, her kes jî ne ew (ez her kes im, her kes jî ez, Baudelaire), jiyana dijî ne a yeka din e (jiyana dijîm a yekî din e, Mehmed), tu dibêjî qey xewna yeka din nabîne (tu dibêjî qey ez xewna yekî din dibînim, Temo). Ew nikare bibe tu kes. Hewl dide bibe dêya xwe lê nabe. Dixwaze bibe bavê xwe lê dîsa nabe. Dixwaze li xwe vegere, bibe xwe. Qet nabe. Ew ne ew be, ne tu kes be, nexwe ew kî ye?

The Lobster (2015)
**Heyata ku mirovî han dide zewacê, heyata ku mirovî han dide tenêtî/azibîyê û heyata ku mirovî ji zewacê han dide tenêtîyê, ji tenêtîyê han dide bihevrebûneka ne ji her duyan jî. The Lobster (2015) her çiqas fîlmekî dîstopîk e jî, pir nêzî rastîya çerxa vê dinyayê ye. Li alîyekî hoteleka zewacê li mirovan ferz dike, 45 roj mihlet dide wan ku hevserên li gor xwe bibînin, yan tenê/aziban zevt bikin û mihleta xwe dirêjtir bikin, yan jî di dawîya vê mihletê de veguherin heywanekî ku ew dixwazin, nikaribin lê masturbasyon bikin, tam li gorî xisletên hevserên xwe bin. Li alîyekî koma tenê/azibên li daristanê ku evîn, flort û seksa di navbera mirovan da qedexe lê masturbasyonê serbert dike, nahêle kes bi hev ra dans bike û her kes bi tena serê xwe, bi walkmanên xwe li ber muzîka elektronîk dans bike. Lê hin mirov jî dê hebin ku serî li ber her du alîyan jî rakin û bibêjin rêyeka sêyem jî mumkin e. David li hotelê gava ji mecbûrî dizewice wekî kesekî bextewer û li gor jina xwe tevdigere û gava ji hotelê direve nav daristanê li nav tenêyan dil dikeve Short Sighted Womanê (SSW), ji mecbûrî wekî kesekî dûrî wê tevdigere. Dû re korbûna çavê SSWyê ji alîyê seroka komê, reva David û SSWyê ji komê û xwekorkirina Davidî. Lanthimosî bi vê senaryoya xwe ya heyranhêl û derhênerîya xwe ya zîrekane, tabloyeka absurd ya vê dinyayê xêz kirîye. Ecêb mam.

The Killing of A Sacred Deer (2017)
**The Killing of A Sacred Deer (2017). Di ser kuştina xezala Artemîsî ra gava Agamemnon qîza xwe Iphigeniayê dike qurban, Stephen ji ber ku bavê Martinî kuştîye kurê xwe xwe ji Martinî ra dike qurban. Kur ji bîr nake qatilê bavan. Kur jî (Martin) bavek e, her wekî wî spagettîyê dixwe. Û bav (Stephen) kurê xwe (Bob) dikuje. Kurê ku nikaribe bikeve şûna bavê xwe mehkûmî mirinê ye. Bavê ku nikaribe li ber xwe bide şûna xwe dide kurê xwe.

The Favourite (2018)
**Lanthimos bi The Favouriteê (2018) xwestîye çi bike min fam nekir. Di fîlmografîya camêrî da du fîlmên qerase yên wekî Kynodontas û The Lobster hene û ev fîlmê dawî nikare di ber van her du fîlman ra jî derbas bibe. Li ber van fîlmên ewil entrîkayên sedsala 18an, têkilîyên qiralîçeyan bala min nakişînin. Lanthimos gava di fîlmên xwe da dinyayeka absurd ava dike û lehengên wî dixwazin derkevin derveyî xetên vê dinyayê, li ber dilê min ezîztir dibe. Zekayeka mezin ji van senaryoyên wî dipeke. Ev senaryoya The Favouriteê jî ne ya Lanthimosî ye, ecêb nemam. Lê fîlmekî baş e ji bo demên zêde û gevezetîyê.

inanolo

Înanolo yekem kes bû ku ket xewna Evdalê Zeynikê. Piştî vê xewnê wî êdî wer bawer kir ku dê Evdal hişê xwe berde û bi çol û çeperan keve. Lê mixabin a dilê wî nehat milê wî û Evdal bû dengbêjekî tam î temam. Heta demeke nêzîk jî me nedizanî ka aqûbeta Înanolo çi bû, bes vê dawiyê li gor belgeyeke M. Malmîsanij bidestxistî, Înanolo ber bi dawiya temenê xwe ve çer ku ji kerê ketiye miriye û di bêrîka êlegê xwe de notek ji hezkiriyên xwe re hiştiye: “Jehr tê de be."

0 yorum: