6. Panelkapcsolat (1982): Gund û Bajarên Çadirî

Kasım 11, 2018 , 0 Şirove


Ma kes heye li “Gund û Bajarên Çadirî” guhdarî nekiribe? Ew jî yek ji wan stranên kevn yên Ciwan Haco ye ku dê her û her bê guhdarîkirin. Sêhrek heye, yan di dengê Ciwan de yan jî di van stranên wî bixwe de. Dibêjim qey, heger du sed salên din jî bijîm, piştî du sed salan jî ez dê li van stranên wî guhdarî bikim. Meriv çawa aciz nabe piştî demekê yaw? Meriv çawa dikare stranekê heta dawiya emrê xwe guhdarî bike? Mesele çi ye? Formûl çi ye? Efsane namirin.


Panelkapcsolat fîlmê sêyem yê metraj-dirêj yê Tarr e ku min bi navê Mirovên Gund û Bajarên Çadirî wergerand, tevî ku ne wergereke rast û dirist e, lê maneyeke xwe heye ji bo min, bi xêra dengê Ciwan. Fîlm çîroka malbateke li avahiyên prefabrîk ji me re dibêje. Min hez nekir birêz Tarr, ma bi zorê ye? Ne ku fîlm li gor fîlmên din, li gor serdema xwe xirab e, li gor fîlmên din yên Tarr min jê hez nekir. Û min ev baştir fam kir: Carna ji bo tiştekî baş î biçûk lazim e meriv hezar tiştên xirab jî biceribîne. Carna piştî hezar ceribandinên xirab meriv nikare tiştekî baş jî biafirîne, ev jî heye. Xwe amade bike ey mirov, ji başiyê re jî, ji xirabiyê re jî. Ez bi her duyan jî qayîl im. Lê tişta ku min heyran û heşmetkar dihêle ne başî ye; îstiqrar e. Mirovek çawa dikare hemû heyata xwe bispêre tiştekî, xwe pêbendî tiştekî bike, her bide dû wî tiştî. Hingê ew mirov rêz û hurmeta herî mezin heq dike, hez dikî bila hemû ceribandinên wî ceribandinên xirab û têkçûyî bin. Rêz û hurmeteke mezin jî ji bo Tarr, ji kerema xwe.

Rev. Meseleya vî fîlmî rev e. Min çend nivîsên derheqê vî fîlmî de xwendin, tu yek jî behsa vê meseleya “reva însanî” nake. Herin werin bibêjin filankeso weha dike çîkê nizanim çi dike. Însanek kengî digihîje wê merhaleyê ku dixwaze warê xwe, malbata xwe bi cih bihêle û wan biterikîne? Gava aciz dibe, gava bê hêvî dibe, gava hezkirina dilê wî dimire, gava şewq û hêvî û hezkirinê li warekî din dibîne.  Robbîyê me yê mêrê nehsalane û xwediyê du zarokan tenê ji ber van sedeman dixwaze lêxe, here, bireve, xwe xilas bike; tevî ku ew van nabêje û dibêje dixwaze du salan biçe warekî din, bixebite, ji bo dewlemend bibin, erebeyekê ji xwe re bikirin. Berde bavê min berde, me ev gotin têra xwe bihîstine. Xanima wî biaqil e, jê re dibêje piştî ku tu ne li vir bî çi maneya erebeyê heye. Dizane rebenê, ma çawa nizanibe, mêrê filitî êdî nayê girtin. Lê tu sûcê Robbî tune bawer bikin, ev reva wî “reva însanî” ye. Temaşevanên safik dê xemgîn bibin, dê dilê wan bi jinikê û her du zarokan bişewite, belkî jê re bidin çêran jî ku çima vê jina hêja diterikîne û diçe. Lê hinekî li Robbî bifikirin, hêviya wî, hezkirina wî têk çûye. Ev biryareke xwexwaz e, rast e, lê em ji tevgerên wî fam dikin ku hemû daxwaza wî ew e ji bo cardin hezkirin û hêviya xwe bi dest bixe. Dide dû dil û aqilê xwe camêr. Ma qet ev hesta “reva însanî” bi we re çênebûye? Kêliyekê her kes fikiriye ku birevin, biçin cihên dûr, xwe ji rewşa heyî xilas bikin. Îmaja azadiyê îmaja dûriyê ye ji bo me.


Destpêkê ez jî temaşevanekî safik bûm. Min digot qey du jinên Robbî hene. Di sehneyên ewil de piştî ku Robbî çenteyê xwe dixist hev û bi girî jina xwe li dû xwe dihişt, çîroka me vedigeriya berî bûyera rev û terikandinê, vê carê Robbî dihat malê bi şerab û spreyeke poran bihevrebûna nehsalane ya xwe û jina xwe pîroz dikir. Min digot qey ew jin jina wî ya duyem e û piştî ku ji cem jina xwe reviya hat cem jina duyem. Mîratê min ew qet neşibandin hev jî. Piştî ku fîlm hat ber qedandinê min mesele fam kir. Êdî Robbî ji jina xwe re qala çûna xwe ya derve dikir, heta ku ew sehneya destpêkê êdî bi awayekî kronolojîk hat tekrarkirin. Min got, way be, tu çi şeytan î birêz Tarr. Erê min ji fîlm hez nekir, lê çîroksazî saxlem bû, qet nebe wî ez terskoşe kirim. Em vê teknîkê bi awayekî hostayanetir di Satantangoyê de dibînin.

Tiştekî din: Di fîlmên Tarr de muzîk û dans heçku temayeke hevbeş in. Di piraniya fîlman de wextekî zêde ji bo muzîk û dansê tê veqetandin. Di Satantangoyê de jinek behs dikir ku ji bo dansê dimire û dihele. Di vî fîlmî de jî jina Robbî qal dike ku di ciwaniya xwe de ji bo dansê her diçû mekanên weha. Di Werckmeister harmóniák, Kárhozat û A londoni férfi de ev sehneyên herî xweş yên muzîk û dansê li bar/meyxaneyê derbas bibin. Bar/meyxane, muzîk û dans sê xalên muhîm û hevbeş in di fîlmên Tarr de. Helbet, mirovên gund û bajarên çadirî jî para xwe ji van her sê xalan digirin.

inanolo

Înanolo yekem kes bû ku ket xewna Evdalê Zeynikê. Piştî vê xewnê wî êdî wer bawer kir ku dê Evdal hişê xwe berde û bi çol û çeperan keve. Lê mixabin a dilê wî nehat milê wî û Evdal bû dengbêjekî tam î temam. Heta demeke nêzîk jî me nedizanî ka aqûbeta Înanolo çi bû, bes vê dawiyê li gor belgeyeke M. Malmîsanij bidestxistî, Înanolo ber bi dawiya temenê xwe ve çer ku ji kerê ketiye miriye û di bêrîka êlegê xwe de notek ji hezkiriyên xwe re hiştiye: “Jehr tê de be."

0 yorum: